Een nieuwe slaapkamer begint bij de basis. Je kunt de ruimte nog zo sfeervol, rustgevend en trendy inrichten. Als bijvoorbeeld de verlichting, het matras of de raambekleding niet goed is, gaat dat ten koste van je nachtrust. En dát is natuurlijk niet wat je wil in een nieuwe slaapkamer!

Trek het na, jouw slaap-DNA!

Een goede nachtrust is net zo belangrijk als gezonde voeding en voldoende lichaamsbeweging. Goed slapen begint echter bij de kwaliteit van bed en matras. Standaard uitvoeringen voldoen al snel niet (meer) aan persoonlijke wensen. Ieder mens is immers uniek en heeft specifieke wensen en kenmerken. Die kunnen tegenwoordig tot in detail in kaart worden gebracht via computergestuurde slaapmetingen, waarbij onder meer slaaphouding, slaapbeweging en slaapklimaat onder de loep worden genomen.

Steeds meer speciaalzaken maken een slaapmeting mogelijk. Zo wordt het ‘slaap-DNA’ of de ‘slaap-ID’ vastgesteld. Met dit slaapgedrag van een specifiek persoon worden gegevens als lengte, gewicht en breedte van schouders en heupen gecombineerd en daar rolt een advies uit voor het matras of bed dat perfect bij je past! Optimaal slaapcomfort!

Aan de hand van het unieke ‘slaap-DNA’ kun je je lattenbodem, je matras of de vering in een boxspring op de juiste manier af laten stellen , zodat het perfect bij je lichaam past. Het mooie is dat je daarmee niet vast zit aan een bepaald bed, want zelfs jaren na de aankoop kan een bed op maat nog worden aangepast aan bijvoorbeeld een gewijzigd lichaamsgewicht of een veranderde slaaphouding.

Donker en licht
Naast een perfect fitted bed is de juiste raambekleding een must in jouw slaapkamer. Toch valt het niet mee om de goede keuze te maken. ’s Nachts en in de vroege ochtend wil je waarschijnlijk absolute duisternis en zijn rolluiken, verduisterende (rol)gordijnen of goed sluitende (houten) jaloezieën een must. Dat is namelijk noodzakelijk voor goede nachtrust en dat is wat we zoeken in de slaapkamer.

De rest van de dag zoeken we echter zo veel mogelijk daglicht om er heerlijk te kunnen lezen of jezelf goed te kunnen kleden en opmaken. Daarnaast wil je natuurlijk ook een fijne sfeer en dat bereik je niet met rolluiken alleen. Een lichtdoorlatend rolgordijn in combinatie met zware, sfeervolle overgordijnen zijn een alltime favorite. Een tijdloos rolgordijn, de moderne duette of plissé of het vertrouwde verduisterende vouwgordijn zijn vanwege hun flexibiliteit ideaal voor de slaapkamer. Kies je eigen sfeer!

Het juiste licht
Kunstlicht is funest voor je nachtrust. Wie overdag te veel in kunstlicht verblijft, zal daar in de regel ’s nachts last van hebben. Niet voor niets wordt nu massaal in gezet op slimme lichttechnologieën. Goed voor je bioritme en je nachtrust. In je slaapkamer heb je natuurlijk ook verlichting nodig.

Drie soorten om precies te zijn. Allereerst de basisverlichting, Simpel gezegd, de lamp die je gebruikt om de ruimte verlichten om even iets te pakken of om jezelf aan te kleden. Vaak is een centrale lamp zoals een kroonluchter. Spotjes zijn ook een goede optie. Natuurlijk wil je ook sfeer in de slaapkamer. Tafellampjes, wandlampjes en nachtlampjes zijn allemaal goed. Als ze maar niet te fel schijnen. Voor accentverlichting is ook steeds meer aandacht. Hiermee verlicht je je bureau, het schilderij waar je zo trots op bent of natuurlijk de kledingkast.

Binge sleeping
Binge watching kennen we allemaal! Je favoriete serie niet in delen kijken, maar daar lekker een hele dag voor uittrekken. Binge sleeping is daar de sleepvariant van en volgens velen de ideale manier om achterstallige slaap in te halen. Plan eens in de zoveel tijd een etmaal waarin je alleen maar slaapt, rust en soezelt. Geen prikkels, geen telefoon en nee… ook geen series.

Micro napping
Micro napping is de tegenhanger van binge sleeping. Het is de hippe benaming voor de powernap of zo u wilt; het hazenslaapje. Twintig minuutjes slapen, het liefst midden op de dag, blijft een uitstekende manier om slaap in te halen.